Pagina's

maandag 24 maart 2014

Stoere lapjesdeken


Toen ik in verwachting was van mijn oudste zoontje, had ik het plan gevat een stoere lapjesdeken te maken. Tot zijn geboorte was ik niet verder dan het verzamelen van stofjes en het knippen van een paar vierkantjes. Door leuke en minder leuke gebeurtenissen kwam ik er vervolgens een hele tijd niet meer aan toe. Tot ik anderhalfjaar jaar later opnieuw zwanger was en vreesde dat die quilt er nooit meer zou komen. Samen met wat zwangerschapshormonen stond een ding vast. Die deken moest af. De zomer was op zijn warmst en de quilt was af! T was zo blij met zijn stoere deken. "Mama maakt. Deken mij". Met zweet in de haartjes sliep hij als een prinsje onder zijn deken. Jammer dat ik daar geen fotootje van heb gemaakt.


Het was nog wel een hele klus de deken af te krijgen. Van "Hoe heb ik dit ooit kunnen bedenken" en van "Geen stap vooruit denken, eerst maar deze stap afmaken". Ik kwam er achter dat het een precies werkje is. Als je vierkantjes niet helemaal gelijk knipt, kom je dit later altijd weer tegen. Gelukkig las ik de tip van het doorstikken van de deken met nylon-garen in de bovendraad. Als je dan niet helemaal gelijke vierkantjes hebt of niet exact op het lijntje naait, zie je dit met doorzichtig garen niet terug. Om de deken extra stoer te maken, heb ik een ruwere stof (stof met vlas, van Ikea) gebruikt voor de rand van de deken. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten